...kisah kau dan aku...

Sunday, August 27, 2006

Zaman Sekolah

Masa aku tengok iklan proton sempena kemerdekaan baru2 ni, aku teringat balik kenangan aku masa zaman persekolahan. Dari sekolah rendah sampai ke sekolah menengah sehingga aku menjejakkan diri ke sekolah menengah teknik johor bahru (SMTJB). Banyak sangat kenangan yg terpahat kat minda aku terutamanya di SMTJB. Apa khabar la agaknya cikgu2 kat sana ek? Aku xtaula kenapa aku nak sangat masuk teknik JB dulu. Mungkin terpengaruh ngan 2 org akak aku yg terlebih dulu masuk teknik JB. Sedangkan peluang aku nak masuk MRSM memang cerah lah time 2.

2 tahun aku jadi warga JB.. aku rasa sangat bertuah.. coz teknik JB telah mengajar aku makna kehidupan yg sebenarnya. Kalau nak diikutkan, aku ni bole la dikatakan liat skit nak solat. Walaupun sekolah sampai darjah Khas tapi bab solat ni aku x taulah napa aku liat sangat. Time solat je mesti mak aku akan ingatkan aku, terutamanya solat Subuh. Time 2, pehhh setan banyak tul bertenggek kat kelopak mata aku suh aku jangan bangun. Aku bangun solat Subuh pun hanya kerana malas nak dengar mak aku bebel bukannya sebab tanggungjawab ataupun tuntutan agama. Jahat kan aku ni..

Tapi teknik JB berjaya mengubah aku jadi org akhirnya. Mana taknya, semua plajar teknik menggelarkan sekolah ni sekolah agama teknik.. Semua hal mengenai agama, memang ketat.. perkara asas.. wajib solat berjemaah setiap waktu.. mana2 plajar yg solat kat dorm memang sengaja nak cari nahas.. time subuh, sume student kena berada kat surau sebelum pukul 5.30pg setiap hari.. waktu zohor, sebelum kol 1, waktu asar, sebelum kol 4.30, waktu magrib, sebelum kol 6.30, waktu isyak plak sembahyang lepas abis prep.. xkiralah ari tu time skolah ke or time weekend.. sape lambat nama naik kat warden.. tapi disebabkan skolah start dari kol 7.20 - 2.20 so.. kitorang solat lepas lunch tapi mesti pergi surau..WAJIB..seminggu pertama aku kat sana, susah skit nak biasakan diri, tapi msk mgu kedua aku dah leh ikut peraturan solat kat sini...cuma kekadang kalau waktu magrib warden drag sampai isyak.. pehh..kebas jgk la kaki aku ni.. bayangkan kalau sume kena get ready kat surau sebelum kol 6.30 then kena stay sampailah kol 9.. memang kebas la kaki...tapi lama2 sume ni jadi perkara biasa bg kitorang yg hidup kat teknik JB... peraturan asrama inilah yg membentuk disiplin aku tentang solat..

Itu baru cite pasal solat, x masuk lagi peraturan lain...aku bagi contohlah..
1. lalu depan warga aspura kena tunduk 45 darjah
2. jam tangan mestilah bertali kulit, kalau ada permata, permata x leh lebih dari 4
3. kuku mesti pendek
4. sulaman kat tudung mesti x lebih dari 2cm
5. baju kurung yg dipakai mestilah boleh dipusing 180 drjh dan panjang melebihi lutut
6. stokin yg dipakai mestilah totally putih
7. kasut mesti kilat

huhu..ketatkan peraturan kat teknik JB.. Kalau nak dipikirkan memang kelakar lah.. tapi aku tetap sayang sekolah ni.. Teknik JB mengajar aku erti kerinduan pada family aku... time balik kampung, rasa x sabar2 membuak2 kat hati aku...especially time nak balik raya...sayu je ati...x lama lagi ramadan.. haiii...teringat masa posa kat skolah... rasanya macam nak kembali ke zaman skolah je...

16 comments:

Anonymous said...

hmm... hmm.. rindunyer kat sekolah ek.. sedor2 ler yg kiter ni dah msk dlm golongan dewasa. x de ape yg bole diulang jika bermain ngan masa. aku x de le pglmn dok hostel mase skolah, tp kdg tu rindu gak zmn kampus dl, time pose msk nasi dlm blk hehe.. mujur x terbakor blok. wei! cikdha, ko tapi ler citer lain.. aku x suke ler bab sekolah2 ni, byk kngn yg x syok jer.. sbb aku x suke g SEKOLAH haha!!

Anonymous said...

cikda, pe kata ko apply jadi cekgu kat skolah ko tu.... bole denda junior2 ko... hehe... - zura g

Unknown said...

huhu .. mama ko bdk jahat tak dulu time sekolah ??

cikda said...

bdk jahat?? ishhh...aku bdk baik tapi kawan ngan bdk jht...huhu.. cite paling best.. satu dorm kena naik bilik warden coz ada bdk dorm menyanyi terlalu kuat sampai kacau warden tido.. adiahnya pelempang la... huhu...

Anonymous said...

bile terbaca hang punye blog ni.. aku pun teringat le zaman masa kat teknik dulu2..1994 in Memory..

memang betul la u cakap.. kalau gelar sekolah agama teknik pun ok gak kot.. zaman tu la.. sekarang ni tak tau la lagi siapa la wardennya kat aspura tu..

sebut pasal disiplin tu memang la dasatt... kalau perempuan macam u cakap kitaorg yg lelaki ni pun .....hmmmm rasanye kalah MTD kot..
seluar bhgn bwh takleh lebeh 18".. no buckle (masa tu trend GQ) ada buckle atas bawah.. tali pinggang takleh ada buckle or yang pelik2.. mesti yg biasa je... baju takleh kain putih yang kilat atau pelik2..mesti yang std baju sekolah.. rambut depan mesti setengah dahi..huhhhhh..memang takleh nak dilupakan... nasib la aku prefect masa tu...

tapi kenala gelar 'anjing' coz asyik nak tegakkan peraturan ketat tu aje.. nak buat camana.. buat pekak je la..

tapi memang betul.. zaman itu la yang mengajar erti menjadi seorang INSAN dan manusia berguna..
Alhamdulillah... sekarang ni pun dah jadi suami yang bertanggungjawab (Insya'Allah).. kesan dari didikan kat SMTJB..

Kalau nak cerite..byk pengalaman masa tu... termasuklah member2 yg kena buang sekolah coz ragging Junior....huhhhh..
Memang kenangan tak dapat dilupakan

Buat Guru-guru di sana... terutama yang mengajarku menjadi manusia berguna... Terima Kasih aku ucapkan... Semoga Allah sahaja yang membalas jasa baikmu
....
by the way..
u ni batch tahun berapa yek?

Anonymous said...

Betul la tu Dik... akak respek ko. Akak lagi.. terus blah dr sekolah tu selepas setahun kt sana. Bila dah tua gini baru nyesal. Tapi setahun pun dah melengkapkan akak jadi disiplin ttg sholat, menghormati org tua dan akak rasa biar la SMTJB kekalkan tradisi mendisiplinkn org. Tapi student kena betul2 terrror gila la.. kalu tak, tak boleh nak catch up semua benda dlm 1 masa. Kena pandai pilih course sesuai. HIDUP SMTJB!

Unknown said...

aslmkum..

aku pon.. aku pon..
best plak baca blog nih.. tp xtaw sape mod.
xkenal..

anyway, aku batch SMTJB '93-'94..
tringat msk megi atas sterika..
tringat cilok jagung bdak2 pertanian tanam..
tringat ragging bdak mkn rumput smpai msuk front page METRO.
tringat pokok petai besar gedabak..
tringat blk raya naik ketapi pkai tiket waran..
tringat cikgu2.. muka jek ingat.. nama kena remind blk..
tringat anjing2?? keh2.. trok btol gelar tu eh.. kesian korg..

mmg btol cik blogger ckp..
aku dulu ex-sek.Agama..
taw la.. SMTJB much2 better than my ex-skol.

tp kn.. aku xpenah attend apa2 reunion dr batch aku.. xtaw la aku diorg xde inisiatif ke.. aku yg xde inisiatif.. ngeh2.. ye la kn.. aku bdak jahat dulu klaz perdagangan.. isk..isk..

Anonymous said...

Teknik JB...mmmm mmg berikan banyak kenangan hidup. Aku intake 85-86.. masa tu gelaran 'anjing' memang dah ada.Aku dok menyampah tul ngan diaorg tu, kuasa besar sgt.... kalah ckgu disiplin. Aku ingat lagi..cikgu disiplin masa tu kitaorg panggil 'Joyo'...ada bebudak kata dia simpan misai rimau..pehh kecut perut beb.. apa pun pepatah yg selalu aku dengar 'sejahat-jahat budak kat teknik jb adalah sebaik-baik budak kat sek biasa' mmg betul sebab skrg aku pun jadi cikgu..cikgu disiplin lak tu...

Anonymous said...

Blog ko ni bagus la dik...susah la nk cari blog ttg TIJB yg akak kagumi.. ada pun tuk budk2.. Akak dh tua dh..ingat nk share sama kenangan pahit manis. Apa kata adik buat blog utk reunite semua ex-TIJB x kira dari tahun brapa sekalipun. Kenangan kt TI walaupun pahit tp byk beri pengajaran bila dah tua2 gini...

Paling Akak xleh lupa baju kena lelong sbb lambat angkat kt jemuran.. he he he. Jgn la korang jd cam Akak dikkkk...

cikda said...

huhu...saya saje je ni suke2 nak menulis...kadang2..teringat zaman skola..mesti tersenyum..ahaks..ape la dah jadi ngan cikgu2 kat TIJB tu kan kak...rindunya...

Zamer Rizal Osman @ ZoRrO @ Putera Halimunan said...

Saya batch SMTJB 1986-87. Setuju dgn catatan saudari. SMTJB byk mengajar kita. Ada masa visitlah blog saya kat zrsenior.blogspot.com.
Tkasih Zamer

man said...

banyak kenangan sku disan pahit dan manis untuk batch 85/86

man said...

kalaulah boleh rewind balik..

man said...

teruk aku kena anaiya

man said...

aku batch 85/86

Anonymous said...

Tahun 1986 saya stay kat dorm B4....memang best