...kisah kau dan aku...

Saturday, August 19, 2006

Lelaki vs Wanita

Cerita pasal bab kawin ni memang x pernah abis... Aritu aku ada berbual tentang bab nikah kawin ni ngan salah sorang kawan aku... Mcm2 yg kitorg citer coz aku nak tau jugak pandangan seorang gentlemen yang masih berstatus single... dengan umur 27 tahun + keje yg stable... dier cakap yg dier dah ready nak mengubah status "single" ke status "in a relationship"... tapi masalahnya dier masih sayang nak lepaskan perasaan BEBAS.. aku ada tya dia kenapa... dia kata kalau dah start kapel ni, ada hati yg perlu dijaga dan susah nak kemana2 macam dulu lagi... senang kata...mana2 nak pegi kena repot dulu kat buah hati... kang ada yg merajuk 44 hari 44 malam...
Memang betul kata dia... aku memang sokong tapi bagi aku sesuatu perhubungan 2 mestilah ada give and take... perasaan saling memahami dan mempercayai satu sama lain bagi setiap pasangan is very important... aku rasalah kan kalau kita dah sayang kat pasangan kita, secara automatik kita sendiri yg dengan rela hati akan merepot sendiri setiap agenda yg akan kita lakukan kat pasangan kita... bagi setiap wanita, mgkin bukan niat dia nak mengongkong tapi perasaan risau macam dah sebati kat dalam hati wanita... manalah tau tiba2 ada hal penting ke.. so kita tau mana nak carik pasangan kita...
Aku ingat lagi peristiwa yg berlaku pada akak aku baru2 ni... ari sabtu mgu lepas, akak aku keje half day manakala husband dia off every weekend. Memandangkan ank yg sulung berumur 2 tahun, so husband dia cuma antr anak yg bongsu saja kat nursery area umah diorg lah.. Suddenly, masa akak aku tengah keje, husband dia call nak pegi majlis konvo adik ipar dia.. akak aku apalagi, naik beranglah... macam mana x naik berang, kunci umah kat rawang dah la pada husband dia.. pastu xkan nak biarkan anak dia kat nursery 2 sampai malam... nak balik rawang dari bangsar bukannya dekat.. hampir 1 jam.. mesti majlis konvo abis lewat petang n keadaan kat sana mesti jam teruklah... paling koman pun, mesti akak aku kena tgu husband dia kat opis sampai kol 8... penghabisannya...aku dan adik aku diarahkan ke bangsar amik akak aku kat opis dan terus gerak gi Rawang... dengan keadaan lapar, akak aku membebel pasal husband dia kat aku... lepas singgah makan kat restoren jejantas sg buloh, kitorg terus gi nursery amik anak akak aku... disebabkan kunci umah pada husband dia terpaksalah plak akak aku tmpg kat umah aku jap kat TTDI... dah kena patah balik KL... dalam kol 8 mlm, abg ipar aku sampai kat umah aku jemput anak bini dia... macam mana kisah lepas 2, itu hal rumah tangga diorg... aku xnak masuk campur...
The main point is... bagi aku lelaki ni suka berpikiran singkat, tapi tidak bagi kaum wanita... seseorg wanita akan berfikir sampai ke akar umbi... sampai benda remeh temeh pun kena pikir... sebab 2la bagi aku...bukanlah kaum wanita ni suka mengongkong, tapi kaum wanita kena pikir sume hal, hal husband, hal anak, bajet bulanan dan macam2 lagilah...
Tetiba aku teringat kata-kata seorg penceramah masa aku joint seminar kerjaya...
Ada 3 sebab utama kenapa kaum wanita MC:
1.Husband sakit
2.Anak sakit
3.Maid lari
Wahai kaum lelaki...fikir2kanlah...

2 comments:

Anonymous said...

melaka?? jgn ko sebut negeri tu.. aku pun benci gak.. senasib.. haha ... point 2 bab report merepot ni ler kn, aku pun spesis x suke merepot gak. tp ntah mcm mane, dunia dah terbalik ler kot dpt bopren sblm suke nak tau aku nyer rentetan xtvt.. lemas beb. tp bl aku nak tau kegiatan die x plak dia nak habaq mai.... repot ala kadar ckp ler.. mase bercouple ni yg penting kt blajo caner untuk berkongsi.. kt kene b'sedia untuk b'kongsi ape saje dgn org t'syg.. hakikat sebuah perkahwinan tu lbh berat drpd ape yg kt pk.. ko habaq kat mak hang yg aku pun x kawin lg.. persediaan mental tu penting.. wei! cikdha, aku kene rush nak blk kg ler.. lain kali aku smbg komen ler..

Unknown said...

huhu ...mama aku pon takut nak kahwin ..duit takder ..camner nak pinang anak dara orang nie ...huhu